خوردن ذرت باعث چاقی می شود؟

 

هر غذایی اگر در مقادیر زیاد مصرف شود و مصرف آن بیش از مقدار نیاز روزانه بدن باشد، باعث ایجاد چربی می شود. ذرت نیز از این قاعده مستثنی نیست. انواع مختلفی از ذرت، مزایا و معایب خاص خود را دارند. ذرت سبوس دار در برگیرنده مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین ها، کربوهیدرات ها و فیبر است. ذرت فرآوری شده ارزش تغذیه ای اندکی در اختیار افراد قرار می دهد. شربت ذرت نیز با نرخ بالاتری تبدیل به چربی می شود و می تواند باعث چاقی شود.

 

چربی شکمی

اینکه شما چربی را در شکم ذخیره کنید یا قسمت های پایینی بدن به ژنتیک تان بستگی خواهد داشت. ژن ها تعداد سلول های چربی در بدن و جایی که باید در آن ذخیره شوند را کنترل می کنند. اگر شما ژنی داشته باشید که باعث ایجاد بدن گلابی شکلی می شود، چربی بیشتری در ران ها و کفل ذخیره می گردد. اگر بدن شما شکل سیب مانند دارد، چربی بیشتر در شکم ذخیره می شود. وجود چربی زیاد در شکم باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی انسان می گردد. بدن قسمت بیشتر چربی خود را زیر پوست ذخیره می کند و همین امر باعث بزرگ تر شدن دور کمر و ران ها می گردد. 10 درصد از چربی بدن که داخل شکم ذخیره می شود باعث ایجاد بیماری های جدی می گردد. سلول های چربی، پروتئین های مضری به نام سیتوکینین ها را تولید می کنند. چربی های شکمی در اطراف اندام های داخلی و رگ های خونی بزرگ، این ترکیبات مضر را وارد جریان خون می کنند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، آسم، دیابت و سایر موارد را افزایش می دهند. با افزایش دو اینچ از دور کمر، افزایش مربوطه در چربی شکمی نیز باعث افزایش بیماری قلبی تا 10 درصد می شود.

 

تاثیر ذرت بر روی چاقی

فروکتوز موجود در ذرت می تواند به چربی شکم مربوط باشد اما یک پیمانه ذرت شیرین خام تنها 2.81 گرم فروکتوز دارد و تنها 125 کالری برای بدن فراهم می کند. همین مقدار 5 گرم دسکتروز و 1.29 گرم ساکاروز وارد بدن می نماید. فروکتوز باعث افزایش وزن می شود اما دلیل این امر هنوز مشخص نیست. رژیم غذایی با فروکتوز بالا می تواند ذخیره چربی در کبد را افزایش دهد. مصرف مقادیر معمول از ذرت شیرین هیچ خطری برای شما ندارد اما سعی کنید از شربت ذرت فرآوری شده استفاده نکنید.

 

شربت ذرت

مصرف فروکتوز باعث تحریک پرخوری می شود. شربت ذرت هم فروکتوز بالایی دارد. زمانی که سایر شکرها را مصرف می کنید،بدن لپتین تولید می کند که یک هورمون کنترل کننده اشتهاست اما این موضوع در مورد فروکتوز دیده نمی شود. فیبر موجود در فروکتوز طبیعی همچون ذرت شیرین با پر کردن شکم، اشتها را سرکوب می کند. اما مصرف شربت ذرت فرآوری شده خطر افزایش وزن را بیشتر می کند.